Feest tips van Lola’s voor gegarandeerd succes

Wij zetten de top 5 dingen op een rijtje waar je aan moet denken als je een feest gaat geven.

1. MUZIEK

De allergrootste sfeermaker op een feest is muziek! Denk hier goed over na wanneer je een feest gaat geven. Het is namelijk niet zo dat je zomaar een playlist met je lievelingsnummers kan aanzetten en dat dit voldoende is om je feest van de juiste sfeer te voorzien. Allereerst zit er een groot verschil tussen een chic diner en een wild dansfeest. Ga je een diner geven dan ben je beter af met loungemuziek of een lekkere achtergrond jazz playlist. Je wilt namelijk dat mensen elkaar kunnen verstaan aan tafel en dat de sfeer ontspannen en gezellig is. Voor een knallende discoparty daarentegen moet je juist denken aan lekkere mee-blèr nummers of Dancing Queen plaatjes. Als je wilt dat mensen gaan dansen moeten de volumeknoppen wat hoger en de goede beats aanwezig zijn. Speel in op wat de functie van muziek is op jouw feest en je zit goed!

 

2. CATERING

TIMING

Als je mensen gaat uitnodigen om meerdere uren bij jou thuis (of een andere locatie) te zijn kan je niet verwachten dat ze geen honger zullen krijgen. Afhankelijk van de aanvangstijd van jouw feest kun je een cateringplan opstellen. Valt je feest tijdens ontbijt, lunch of diner? Dan is het verstandig om hier rekening mee te houden door een hele maaltijd aan te bieden of plaatsvervangende hapjes. Tussen twee ‘grote maaltijden’ in kan je meestal wegkomen met alleen snacks aanbieden, maar niet altijd. Bij een goed feest waarbij je verwacht dat mensen langer doorhalen zou je late night snacks kunnen serveren. Je gasten hebben dan energie nodig om langer actief te blijven dan ze normaal zouden doen.

DIEETWENSEN

Overigens moet je ook rekening houden met de dieetwensen van je gasten en algemene dieetwensen. Wees er attent op als drie van je gasten vegetarisch zijn dat je dan een kaassoufflé serveert bij je bitterballen. Dit wordt vaak onderschat als rol van een gastheer/-vrouw. Geloof ons, je gasten zullen het erg waarderen en zo voorkom je dat een aantal mensen de hele dag/avond niks kunnen eten. Naast deze van tevoren te inventariseren dieetwensen zijn er ook algemene dieetwensen waar je iets meer inschattingsvermogen voor nodig hebt. Bijvoorbeeld bij je feest met late night snacks moet je rekening houden met het feit dat bijvoorbeeld vette hapjes meer gewaardeerd worden dan een vegan cruditétje. Dit terwijl er waarschijnlijk weinig mensen zijn die een puntzakje friet kunnen waarderen als welkomsthapje.

SOORT FEEST

Als laatste moet je denken aan de dynamiek van je feest. Wil je graag dat je gasten vrij rond kunnen bewegen, kies dan voor een walking dinner. Er zullen dan minimaal 4 gangen geserveerd worden met kleine gerechtjes die je met een vork kunt eten. De overgang naar een dansfeest is dan ook snel gemaakt. Vind je het niet erg dat er niet te veel rond gelopen wordt, kies dan voor een sit-down diner. De prachtig ingedekte tafels zorgen voor iets magisch en met een stoelen wissel kun je alsnog meerdere goede gesprekken voeren met verschillende gasten. Ook helemaal ‘trendy’ is om te kiezen voor shared dining, lekker bourgondisch en wat minder stijf. Wil je een dansfeest zorg er dan voor dat al je hapjes worden uitgeserveerd. Er zijn zo veel leuke fingerfood hapjes ook dit is een erg leuke optie.

3. DRANK

Bij drank wordt vaak meteen gedacht aan alcohol en alhoewel dit zeker een belangrijk onderdeel is voor de meeste feesten willen wij beginnen met het benadrukken van de rol van drank over het algemeen. Vaak is alcoholische drank niet van toepassing op feesten voor 4 uur (of wel! We’re not judging! ;-)), maar dat betekent niet dat er niks gedronken wordt. Bij een brunch, lunch of high tea is het voor de hand liggend om koffie, thee en sapjes te schenken en hiermee sla je nooit de plank mis. Met cappuccino’s, lattes en verse munt- of gemberthee als opties maak je het gelijk wat feestelijker. Dit zijn namelijk niet zo gauw standaard drankjes die mensen thuis ook zouden drinken. Voor een echte deluxe editie kan je zelfs denken aan chai lattes, matcha thee en smoothies.

ALCOHOL

Alcohol. De sfeermaker onder de consumpties. Het meeste omtrent alcohol spreekt voor zich… Baco’s zijn niet per se de meest gepaste drankjes voor een familiereünie met 60% kinderen op de gastenlijst. Net als dat pakjes appelsap een eindexamenfeest net niet zullen maken. Zolang je ervoor zorgt dat er verantwoordelijk om wordt gegaan met drank kan je alle kanten op. Een gave gin-tonic bar met een professionele barrista erachter zal een indrukwekkend element zijn op je feest. Een tiental kratten bier heeft echter ook nog nooit gefaald om een feestje op gang te krijgen. Ons advies is dus om vooral op je gastenlijst in te spelen als je drank inkopen doet. Het is trouwens ook vaak een leuke touch om voor die ene rum liefhebber een flesje neer te zetten met een bijpassend glas. Zo geef je een persoonlijke twist aan je rol als gastheer/-vrouw en maak je iedereen helemaal blij.

4. STYLING

Als je gasten binnenkomen is het super gaaf als ze gelijk het gevoel krijgen dat er daadwerkelijk een feest aan de gang is. Kaarsen en lichtsnoeren zorgen voor een knusse sfeer die mensen op hun gemak stelt en uitnodigt om lol te maken, terwijl plafondlampen dit effect niet zullen creëren. Decoratieve details maken je feest super persoonlijk en voegen een feestelijk element toe. Als mensen bij binnenkomst een bordje zien met de zelfverzonnen hashtags voor jouw feest waar ze foto’s mee kunnen posten weten ze gelijk dat het menens is. Memories are about to be made. Ook kan je groots uitpakken door diverse styling hoekjes te creëren waar je gasten iets kunnen beleven, zoals een gave cocktailbar of een mooie photobooth.

Een thema is trouwens altijd leuk. Dit zorgt voor veel voorpret (onder de gasten) en maakt het makkelijker om een stylingplan op te stellen. Sommige van onze favorieten zijn Bohemian,  Beachy of Botanical.

5. PLANNING

Last, but definitely not least: planning. Je kan het nog allemaal zo leuk bedacht hebben, maar als je niet goed plant kan je feest alsnog in duigen vallen. Je doet te laat boodschappen, waardoor je nog in de keuken staat als je eerste gasten komen. Je hebt te weinig drank gekocht om die extra mensen te voorzien die het onverwachts toch redden. Of je bent in alle drukte vergeten de ‘Save the Dates’ er op tijd uit te sturen waardoor maar de helft kan komen op je perfect uitgedachte feestdag. Allemaal situaties die we liever voorkomen als we een feestje gaan geven. Maar hoe zorg je ervoor dat alles goed gaat?

GEEF DINGEN UIT HANDEN

Ten eerste raden wij aan om op tijd te beginnen en goed de tijd te nemen voor de organisatie. Het is ook van belang om te bedenken wat je sterke punten zijn en waar je minder goed in bent. Deze dingen kan je dan besluiten zelf te doen of juist uit te besteden. Als je een god(in) in de keuken bent, maar geen ster in het plannen en regelen van alles, vraag hier dan hulp voor. En andersom precies hetzelfde. Er zijn tal van bedrijven en mensen die kunnen helpen bij het neerzetten van een geslaagd feest. Maar soms is het het allerfijnste om alles uit handen te geven zodat je zelf lekker volop kunt genieten.

Wil jij ook niet met de handen in het haar staan in de maanden voor en op de dag van je feest? Wij verzorgen alles van muziek tot catering en van bediening tot styling voor je! Vraag vrijblijvend een offerte van Lola’s op.

Liefs, Lola’s

p.s. Volg ons ook op instagram op @lolasevents voor exclusieve content en inspiratie voor jouw feest!

Geef een reactie